SAMEN
over migraties en diversiteit
Voor de leerlingen van de tweede graad voorzien we een project waarbij we het “samen” zijn willen benadrukken. Voor de interlevensbeschouwelijke competenties willen we ons concreet toespitsen op diversiteit en migraties. Ontdek hieronder hoe leerkrachten en leerlingen aan de slag gingen met dit thema.
Kick-off: fototentoonstelling
Het project ging van start met een fototentoonstelling.
We konden via de facebookpagina Through Strivers Eyes kennis maken met pakkende beelden en getuigenissen. Tijdens de fototentoonstelling stonden we hier met de leerlingen even bij stil.
Inleefspel
Na de fototentoonstelling volgde een virtueel inleefspel waarbij leerlingen in de huid van een vluchteling kruipen en ondervinden met welke weerstanden vluchtelingen kunnen geconfronteerd worden. Volgend op het spel hielden we een nabespreking. De leerkrachten speelden in op de ervaringen van de leerlingen. De leerlingen namen dit op in hun werkbundel.
Verdiepen in het thema
De leerlingen bouwden kennis en vaardigheden op... Ze ontwikkelden gaandeweg hun interlevensbeschouwelijke competenties. Hieronder schetsen we een greep uit de activiteiten en informatie waarmee aan de slag gegaan werd.
Toonmoment
Om het ILC-project af te ronden werkten de leerlingen allen samen aan een e-book. Het e-book verzamelt beeldmateriaal en teksten die betekenisvol zijn voor de leerlingen. Gezien de bijzondere omstandigheden in het schooljaar 2020-2021 werd het thema "samen" voor deze creatieve verwerking breder gezien dan enkel "migraties en diversiteit". Hieronder stellen we graag een aantal voorbeelden voor.