RITUELEN

overgangsrituelen

De leerlingen van de eerste graad werken voor het ILC-project rond het thema "rituelen". Ontdek hieronder hoe ze in de verschillende fasen van het project inzicht krijgen in de verscheidenheid binnen hun eigen levensbeschouwing én vertrouwd geraken met andere levensbeschouwingen.

Op ontdekking

Rituelen zijn zeer krachtig. Het zijn symbolische handelingen die zeer betekenisvol zijn: ze kunnen de dagelijkse sleur even doorbreken, overgangsfases kenmerken, steun bieden tijdens moeilijke momenten in het leven, ... .

In dit project hebben we ervoor gekozen om de focus te leggen op overgangsrituelen. We konden vertrekken vanuit de leefwereld van onze eerstejaarsleerlingen. Tijdens het hoekenwerk konden leerlingen van verschillende levensbeschouwingen in dialoog gaan met elkaar. Ook levensbeschouwingen die niet aanwezig zijn op onze scholen, kwamen aan bod.

Creatief aan de slag

In samenwerking met de leerkrachten PO / cultuur, werkten de leerlingen toe naar een gemeenschappelijk kunstwerk. Ook tijdens dit creatieve luik leerden de leerlingen meer over andere levensbeschouwingen en gingen ze in dialoog met elkaar. De leerlingen van GO! atheneum Zottegem wouden eerst een aantal zaken uittesten alvorens ze het definitieve kunstwerk realiseerden: de foto's hiernaast lichten alvast een tipje van de sluier op.

Toonmoment

De leerlingen kwamen uiteindelijk tot een mooi eindresultaat. Hieronder tonen we graag wat in de verschillende scholen van onze scholengroep verwezenlijkt werd.

Beschouw symbolen als meer dan enkel een tekening. Symbolen en rituelen zijn zeer krachtig...
We willen allen hetzelfde...